Agit Prop, kerran vielä

Agit Prop

Agit Prop ei tyytynyt vähään. Kvartetti veti vappuna Kulttuuritalon täyteen. Poliittisen laululiikeen airueeksi monesti kiitelty yhtye osoitti olevansa yhä vireä.

Vuosituhannen vaihteessa alkaneet Agit Propin ja Eero Ojasen orkesterin vappukonsertit Kulttuuritalolla ovat muodostuneet monelle vapun vieton yhdeksi peruskiveksi, vaikkei niitä ihan joka vuosi olekaan järjestetty. Kvartetti nousi tänä vappuna, omien sanojensa mukaan, ”vielä kerran” loppuunmyydyn Kultsan lavalle.

Niin moneen sukupolveen vaikuttaneiden laulujen yleisössä nähtiin etenkin vanhan kaartin vasemmistovaikuttajia Esko Seppäsestä aina Aulikki Oksaseen ja Kaj Chydeniukseen. Tunnelma tuntui intensiiviseltä ja yhteisölliseltä, jopa viime vuosia lämminhenkisemmältä.

Liikkeelle lähdettiin vuodelta 2014 peräisin olevalla Peter von Baghin alkujuonnolla, joka heijastettiin lavalle. Petterillä oli tapana avata konsertit ennen kolmen vuoden takaista poismenoaan. Näin hänkin pääsi mukaan vielä kerran. Pekka Aarnion välispiikeistä von Bagh on sanonut: ”Esityksistä muodostui – Pekka Aarnion uskomattomilla, koukeroisilla ja suvereenia huumoria kukkivilla juonnoilla – jonkinlainen vuosisadan historian dramatisaatio.”

Tällä kertaa Aarnio toi esiin Perheyritysten liiton. ”Ja sitten meillä on tämä Perheyritysten liitto, joka on nerokkaasti keksinyt, että tukemalla suomalaista omistajaa saadaan talous kasvuun ja juuri omistaja on se joka työllistää. Bertolt Brecht osallistuu tähän keskusteluun kysymällä: yksinkö?”

Jazz-legendaksi numero 27. nimetty Eero Ojanen ja hänen johtamansa orkesteri oli saanut kaksi vaskivahvistusta. Kulttuuritalon isossa salissa pehmeät torvet säestivät Antero Jakoilan herkkää kitaraa. Melkein kaikkien kuultujen kappaleiden sovitukset olivat Ojasen käsialaa.

Konsertti alkoi itseoikeutetusti Jali Joutsenniemen sanoittamalla á cappellana kuultuna Punavangin laululla, nostattaen tunteet herkimmilleen. Yleisö sai matkata monipuolisen repertuaarin lävitse – mukana ohjelmistossa olivat kuulijakunnan vaatimat klassikot kuten Lukevan työläisen kysymyksiä, Oppimisen ylistys ja Natalia. Ilahduttavaa oli huomata kvartetin työstäneen myös uutta kuultavaa; lähinnä latinalaisesta Amerikasta.

Kuuban ”nueva trovan”, ehkä merkittävimmän ja kuuluisimman laulaja-lauluntekijä Silvio Rodriquesin laulu, Taltta (La Maza) on myös tunnettu koko eteläisen Amerikan mantereella ja siitä on useita levytyksiä.

Pekka Aarnio kuuli La Mazan ensi kerran 1970-luvulla. Hän kokee, että sen teksti on niin hurjaa ja upeaa tajunnanvirtaa, ettei uskonut, että kukaan pystyisi sen suomentamaan. Lopulta muutama vuosi sitten Jaana Lappo onnistui.

Toinen Agit Propin uusi lattari, Ainoa pyyntöni on (Solo Le Pido A Dios), on argentiinalaisen León Giecon tuotantoa ja levytetty vuonna 1978 sotilasjuntan hallitsemassa Argentiinassa. Levyn julkaisun jälkeen Gieco joutui pakenemaan Los Angelesiin vuodeksi. Aarnio kuuli kappaleen Giecon esittämänä ensi kerran Berliinissä 1980-luvun puolivälissä. Kappale kolahti häneen heti, mutta eteen nousi sama ongelma kuin Taltassa: se olisi mahdoton kääntää tyylikkäästi. Lopulta juuri edesmennyt Liisa Ryömä teki hienoa jälkeä.

Konsertin todellinen yllätys oli folk-taustan omaavan kvartetin oman Martti Launiksen vain kaksi viikkoa ennen vappua lineaarisesti kääntämä, Bob Dylanin kanssa saman vuosikerran miehiä ja tasoa olevan, Amerikan ”folk-revivalin” yhden johtotähden Phil Ochsin sanoittama ja säveltämä folk-biisi When I’m gone (käännöksessä Kun mennyt oon). Varsinkin Monna Kamun ääni soljui kappaleessa hienosti mukautuen helposti hänelle vähän vieraampaan genreen. Tämä yllättävä veto oli Agit Propilta hieno osoitus ystävysten monipuolisuudesta ja rohkeudesta tarttua toiseenkin musiikkilajiin tämän muodostaessa yhteyden kaikkeen muuhun kuultuun.

Uusi tuotanto jopa nöyrästi vaatii kvartettia harkitsemaan tarkkaan, olisiko vielä yhdelle albumille aikaa. Materiaalia ja rahkeita tähän olisi. Vappukonsertti osoitti, että yhä tarkan täsmällistä stemmalaulua ja iän tuomaa syvyyttä hehkuvat äänet ovat voimissaan, toki Eero Ojasen tärkeällä myötävaikutuksella.

Täydelliseksi Agit Propin konsertiksi ilta olisi huipentunut, jos sen olisi päättänyt niin usein tämän kvartetin esittämä, Quilapayún-yhtyeen tunnetuksi tekemä kappale El pueblo unido jamas sera vencido (Yhtenäistä kansaa ei voi koskaan voittaa). Viimeistään tällöin jäyhän vakava yleisökin olisi saatu viimein mukaan yhtymään tähän aina ajankohtaiseen lauluun.

Laululla on yhdistävä voima ja tässä konsertissa jälleen huomasimme, että lauluja on vaihdettu kansainvälisellä tasolla. Muualla maailmassa tehdyt laulut ovat löytäneet paikkansa suomalaisten sydämissä. Laululla on kieli, joka luo uskoa ja luottamusta, näinä vaikeina poliittisina aikoinakin. Laulu luo parhaimmillaan yhteisen kokemuksen. Näin Agit Prop jälleen teki.

© Teksti: Juha Säijälä / Kulttuurivihkot / Kuva: Peter Hillerström

14 Comment

  1. Cialis purchasing http://cialisvipsale.com/

    You have made your stand quite nicely.!

  2. Viagra 5mg http://viagravipsale.com/

    You actually said that perfectly!

  3. Cialis pills http://cialisyoues.com/

    You actually mentioned this wonderfully.

  4. Tadalafil http://rldta.com/

    Useful content. Regards!

  5. Cheap cialis http://kawanboni.com/

    Thank you! Awesome information.

  6. Cialis 20 mg best price http://cialisvonline.com/

    With thanks! I value it.

  7. Canadian viagra http://viagravonline.com/

    Tips effectively used..

  8. cialis tablets http://cialisvus.com/

    You actually said this adequately!

  9. tadalafil generic http://cialisbuys.com/

    You actually stated it superbly.

  10. cialis tablets australia http://cialisonl.com/

    Appreciate it, A lot of postings!

  11. cialis prices http://cialisees.com/

    Thanks a lot. Quite a lot of material.

  12. write a essay for me http://gsgfsdgfdhjhjhj.com/

    With thanks! Lots of posts!

  13. cialis 20mg prix en pharmacie http://cialisky.com/

    You said it adequately.!

  14. cialis alternative http://cialisiv.com/

    Nicely put. Appreciate it!

Comments are closed.